Avocații Furtună și Asociații, alături de RAS SA în investigația Consiliului Concurenței finalizată cu sancționarea Aeroportului International Avram Iancu (Cluj) pentru abuz de poziție dominantă. Care a fost principala provocare juridică

Furtună și Asociații a reprezentat Romanian Airport Services S.A. în investigația Consiliului Concurenței finalizată cu amendarea Aeroportului International Avram Iancu Cluj pentru abuz de poziție dominantă.

Prin Decizia nr. 74 din 8 octombrie 2019, plenul Consiliului Concurenței a constatat săvârșirea de către Regia Autonomă Aeroportul International Avram Iancu Cluj a unui abuz de poziție dominantă, prin refuzul de a permite accesul întreprinderii Romanian Airport Services S.A. (RAS SA) la infrastructura aeroportuară necesară prestării serviciilor de handling la sol pe Aeroportul Cluj în perioada 11.09.2015 – 09.03.2017, încălcând astfel prevederile art. 6 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996, precum și prevederile art. 102 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene.

Decizia a fost pronunțată în cadrul investigației declanșate prin Ordinul Președintelui Consiliului Concurenței nr. 447 din 24 iunie 2016, în urma unei plângeri formulate de către Romanian Airport Services S.A., singura societate cu capital 100% românesc ce acționează pe piața serviciilor de handling din România. Plângerea a fost formulată în anul 2016, urmare a refuzului constant al Aeroportului International Avram Iancu Cluj de a semna un contract de acces la infrastructura aeroportuară, împiedicând astfel Romanian Airport Services să colaboreze cu companiile aeriene care îi solicitaseră furnizarea de servicii de handling pe acest aeroport.


Echipa Furtună și Asociații, formată din Ioana Anghel - Partner și Mihai FurtunăManaging Partner, a asigurat asistența juridică a Romanian Airport Services pe parcursul întregii investigații, precum și susținerea poziției acesteia în cadrul audierilor ce au avut loc în fața Plenului Consiliului Concurenței.

"Principala provocare juridică a acestui proiect a fost corelarea legislației naționale și europene specifice prestării serviciilor de handling cu reglementările în materie de concurență, cu atât mai mult cu cât acest aspect era unul de noutate la nivel național, neexistând decizii anterioare ale autorității de concurență privind această piață relevantă.
Încă de la debut, pentru noi a fost evident comportamentul anticoncurențial al Aeroportului, fiind întrunite, în opinia noastră, toate condițiile pentru calificarea acestuia ca fiind un abuz de poziție dominantă. Cu toate acestea, un element cheie în gestionarea cu succes a cazului a constat în prezentarea cât mai clară și structurată a mecanismelor contractuale dintre agenții de handling, companiile aeriene și administratorii aeroporturilor, înțelegerea modului de funcționare a pieței prestării serviciilor de handling la sol fiind determinantă pentru calificarea comportamentului Aeroportului ca fiind un abuz de poziție dominantă" , a declarat Ioana Anghel.

"Această decizie a Consiliului Concurenței este primul demers sancționator în materie de concurență în industria aviației din România și ne bucurăm că am contribuit cu experiența noastră la obținerea acestui rezultat. Este timpul ca administratorii de aeroporturi – cei mai mulți dintre aceștia societăți cu capital de stat, să înțeleagă că relația cu ceilalți prestatori de servicii aeronautice nu este nicidecum o relație de subordonare, ci o firească relație de afaceri ce trebuie să fie construită exclusiv pe temeiuri economice, concurențiale" , a adăugat Mihai Furtună.

"Am ales să lucrăm împreună cu echipa Furtună și Asociații pe speța de concurență care s-a finalizat cu decizia de amendare a Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, fiind convinși că plângerea noastră va fi transpusă într-o decizie favorabilă doar cu ajutorul unor avocați care pun suflet în munca lor.
Gândirea strategică și persuasiunea Ioanei Anghel, alături de experiența lui Mihai Furtună și sprijinul întregii echipe Furtună și Asociații, ne-au condus către un rezultat extraordinar de valoros, respectiv prima măsură de sancționare aplicată de autoritatea de concurență în industria aviației din România.
Vom continua demersurile noastre cu Furtună și Asociații, cărora le mulțumim pentru efortul continuu și determinarea de a ne ajuta în toate aspectele legale cu care ne intersectăm în această industrie", a precizat Alexandra Huzuneanu, General Manager Romanian Airport Services.

Decizia Consiliului Concurenței urmează să fie publicată și poate fi atacată la Curtea de Apel București.

Romanian Airport Services S.A. este o companie românească de handling ce activează pe nouă aeroporturi din România, asigurând în 2019 servicii pentru aproximativ 6.300.000 pasageri și 47.000 de mișcări de aeronave. 

Furtună și Asociații este o societate de avocați independentă a cărei expertiză acoperă atât zona de consultanță juridică pentru afaceri, cât și zona de litigii, cu precădere în sfera litigiilor cu un pronunțat caracter tehnic: dreptul aviației, dreptul noilor tehnologii, dreptul mediului, dreptul construcțiilor și urbanismului, dreptul sănătății.

Cu o bogată experiență în dreptul aviației, societatea este membră a celor mai cunoscute asociații internaționale de profil: EALA (The European Air Law Association) și WALA (Worldwide Airports Lawyers Association).

Furtună și Asociații acționează sub sloganul Minds Together și promovează un mod de lucru întemeiat pe o comunicare deschisă, empatie și inovare.