Perspectiva Consiliului Concurentei cu privire la relaxarea regulilor de concurenta in contextul COVID-19


In data de 23 martie 2020, Consiliul Concurentei („CC”) a emis noi recomandari („Recomandarile CC”) cu privire la modul in care legislatia concurentiala nu ar trebui sa restrictioneze colaborarea dintre intreprinderile concurente, pentru a evita un deficit al bunurilor esentiale pe piata si pentru a asigura o distributie echilibrata a acestora.

Recomandarile CC au rolul de a stabili o abordare comuna la nivelul Retelei Europene de Concurenta („REC”) privind aplicarea dreptului concurentei in timpul pandemiei COVID-19.

CC stabileste in mod expres ca intreprinderile trebuie sa se asigure ca produsele sunt disponibile la preturi competitive, iar administratorii platformelor de comert electronic pot lua masuri pentru a limita orice crestere nejustificata a preturilor pentru bunurile si serviciile de baza.

Avand in vedere acestea, vom explica in cele ce urmeaza care sunt implicatiile concrete si ce trebuie sa aiba in vedere intreprinderile, din punct de vedere concurential, in aceste conditii speciale.

1. Ce sunt intreprinderile autorizate sa faca?

In aceste circumstante extreme, este posibil ca pentru intreprinderi sa fie necesar sa coopereze pentru a asigura atat furnizarea, cat si distribuirea echitabila a produselor esentiale catre toti consumatorii, in special atunci cand este vorba de furnizarea de bunuri sau servicii pe care, in absenta unei astfel de cooperari, nu le-ar putea furniza.

Prin urmare, REC nu va interveni in mod activ cu privire la masurile necesare si temporare implementate pentru a evita o lipsa de aprovizionare. De exemplu, prevederile concurentiale permit producatorilor sa stabileasca preturi maxime pentru produsele lor, practica ce ar putea duce la limitarea cresterilor nejustificate ale preturilor de distributie.

In circumstantele actuale, este putin probabil ca aceste masuri sa fie problematice, intrucat acestea nu ar duce la o restrictionare a concurentei, ci mai mult, ar genera rezultate pozitive ce pot depasi orice astfel de restrictionare.

Alte practici admise pot include elaborarea de standarde comune (spre exemplu, pentru curatenie si igienizare), schimbul de informatii fiind permis exclusiv pentru aducerea la indeplinire a acestui scop si pentru asigurarea unui raspuns prompt la orice solicitare de aprovizionare emisa din partea autoritatilor guvernamentale.

In contextul inchiderii treptate a frontierelor, industria turismului se confrunta, de asemenea, cu momente critice, iar furnizorii de servicii de cazare pot coordona politicile de anulare si conditiile de rambursare catre clienti.

Mai mult, companiile pot participa, de asemenea, la intalniri cu oficialii guvernamentali pentru a lupta eficient impotriva acestei crize. De exemplu, SUA au adoptat Legea pentru pregatirea impotriva Pandemiei si a tuturor Pericolelor in 2006, care include o scutire limitata de la legile antitrust pentru asigurarea sanatatii publice, pregatirea pentru riscuri si raspunsul la situatii de urgenta.

In Romania, intreprinderile trebuie sa asigure, de asemenea, ca produsele considerate esentiale pentru protejarea sanatatii consumatorului in situatia actuala raman disponibile si la preturi competitive.

2. Inseamna acest lucru ca autoritatile guvernamentale dau frau liber intreprinderilor asupra modului de a se comporta pe piata?

CC, in conformitate cu alte organisme si autoritati de reglementare europene in domeniul concurentei, subliniaza faptul ca intreprinderile trebuie sa fie in permanenta constiente de faptul ca normele de concurenta sunt inca in vigoare si ca toate masurile luate de acestea trebuie luate exclusiv pentru un rezultat benefic in context COVID-19.

Prin urmare, intreprinderile care profita de aceasta perioada de criza pentru a creste preturile sau pentru a induce in eroare consumatorii nu ar trebui sa se astepte la niciun fel de clementa din partea autoritatilor.

In contextul COVID-19, autoritatile de concurenta din intreaga lume au luat deja masuri pentru sanctionarea comportamentului abuziv al intreprinderilor, de exemplu:

►    o drogherie din Beijing a fost sanctionata de Administratia de Stat din China pentru reglementarea pietei cu o amenda in cuantum de 434.530 USD pentru majorarea pretului mastilor medicinale cu aproape sase ori, pe fondul focarului COVID-19;
►    in Statele Unite ale Americii, Comisia Federala a Comertului si Administratia Alimentelor si a Medicamentelor au emis impreuna avertismente intreprinderilor care emit comunicari neautorizate referitoare la prevenirea si tratarea COVID-19 si
►    in UK, desi Autoritatea pentru Concurenta si piete a anuntat relaxarea anumitor elemente in materie de concurenta pentru a ajuta supermarketurile sa conlucreze, a declarat ca va actiona pentru a sanctiona orice practica anti-concurentiala.

Daca intreprinderile au indoieli cu privire la compatibilitatea initiativelor de cooperare cu legislatia concurentei, recomandam sa obtineti consultanta juridica inainte de a pune in aplicare orice masuri sau initiative noi. 

De asemenea, Comisia, Asociatia Europeana a Liberului Schimb si CC incurajeaza intreprinderile sa obtina, in orice moment, indrumari informale despre cum sa se comporte legal pe piata in acest moment de criza.

In concluzie, desi intreprinderile trebuie sa isi adapteze comportamentul la aceste vremuri istorice, acestea nu ar trebui sa evite respectarea normelor concurentiale.

Intreprinderile ar trebui sa puna in balanta nevoia de respectare continua a legislatiei concurentiale cu cererea ridicata de a asigura furnizarea adecvata de bunuri si servicii esentiale.

bizLawyer


About Us

Concurenta.ro este un site de știri din grupul BizLawyer care se adresează practicienilor în Dreptul concurenței, focusat pe aplicarea regulilor de concurenţă, conştientizarea beneficiilor conformării şi riscurilor încălcării legislaţiei concurenţei.